همزمان با رشد چشمگير دنياي وب و اينترنت شاهد افزايش تنوع ابزارهاي ارتباطي نيز هستيم. اگر در سالهاي نه چندان دور اتصال به اينترنت تنها از طريق كامپيوترهاي شخصي و نهايتا لپ تاپ ها مقدور بود، در حال حاضر تبلت ها، تلفن هاي هوشمند، جي پي اس ها، كتابخوان ها، كنسول هاي بازي، تلويزيون ها و ده ها وسيله الكترونيكي ديگر با سخت افزارها و سيستم عامل هاي منحصر به فرد خود دسترسي به دنياي اينترنت را امكان پذير ساخته اند. دور از انتظار نيست كه تصور كنيم اكثريت دستگاه هاي الكترونيكي روزي به دنياي اينترنت متصل شده و تمامي فعاليت هايشان را در آن بستر كنترل خواهند كرد.
با نفوذ اينترنت در لايه هاي مختلف زندگي بشري نكته اي همواره ذهن تامين كنندگان و مصرف كنندگان خدمات را به خود مشغول كرده كه آن امنيت اطلاعات و ارتباطات مي باشد. نسخه اي ساده كه به سرعت گسترش يافته و توانسته است براي مدت محدودي بخشي از اين امنيت را تامين كند ايجاد ساختار تشخيص هويت كاربران در هر وب سايت مي باشد. كمتر وب سايتي ديده مي شود كه براي ارائه خدمات خود نياز به كدكاربري و كلمه عبور نداشته باشد.
ما در اين پژوهش، وب سايتهايي كه كاربران بيشتر مورد استفاده قرار مي دهند را به 6 گروه طبقه بندي كرده ايم.
وب سايتهاي ارائه دهنده:
1- خدمات پست الكترونيكي
2- خدمات مالي (بانك، بيمه، سهام و …)
3- خدمات شغلي (شركت، دانشگاه، تجاري و …)
4- بنگاه هاي خبرپراكني
5- شبكه هاي اجتماعي
6- علاقه مندي ها (وبلاگ ها، وب سايت شخصي، رستوران ها، مراكز خريد و تفريحي و …)
براي استفاده از خدمات اين گروه از وب سايتها كاربران حداقل نياز به كد كاربري و كلمه عبور دارند.
ادامه دارد…