آیا شما بخشی از آدمهایی هستید که مشتاق به انجام تحقیق و پژوهش هستند؟
آیا شما تحقیق و پژوهش را دوست دارید اما نمی دونید از کجا باید شروع کنید؟
آیا شما دانشجو هستید و به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج هستید؟
چقدر شبیه تبلیغات تلویزیون شد…
سلام…امشب قصد دارم یه مطلب آموزشی بنویسم از دانسته های کوچیک خودم. این مطلب باعث میشه اطلاعات خردی که این طرف و اونطرف دارم یکجا جمع بشه و اول برای خودم مفید باشه و اگر دوستان دیگه ای هم دیدن مفیده استفاده ببرن. البته منتظر نظرات و راهنمایی های شما هم هستم.
————————————————————————————–
چطور مقاله نویسی رو شروع کنیم:
گام اول – به دنبال ایده باشید. طرح، فکر نو. ایده میتونه هر تفکر کوچکی باشه که از نگاه علمی دیده بشه. ایده هرچقدر کوچک تر باشه و جزئی تر، کار سخت تر میشه و به مراتب تعداد مقاله ها در اون زمینه کمتر و این یعنی کارآمدی بیشتر و عملی تر.
گام دوم – پیدا کردن اطلاعات مرتبط. البته به نظر من برای اینکه کار در سطح بین المللی پیش بره، باید اول سازمان بین المللی مرتبط با علاقه و موضوع تحصیل و مقاله اتون رو شناسایی کنید. مثلا در زمینه کامپیوتر ACM و در الکترونیک IEEE . بعد با مراجعه به کتابخانه های الکترونیکی این سازمان ها، مقالات مختلف رو تو زمینه ایده ای که طرح کردید دریافت کنید و مطاله کنید. بهتر هست از طریق همین سازمانها ژورنال های علمی رو هم شناسایی کنید.
گام سوم – کلید واژه های اصلی رو بشناسید. تو زمینه کاری خودتون، و ایده ای که دارید، از مقالات مختلف کلید واژه ها رو بشناسید و دنبال اطلاعات درباره اونها باشید. مهمترین عامل موفقیت در تحقیق و پژوهش اطلاعات قبلی هست که در پی اون اطلاعات جدیدی به همراه خواهد داشت.
گام چهارم – به ایده اتون موضوع بدین. موضوع مقاله رو مشخص کنید و سعی کنید از عناوین کلی استفاده نکنید. موضوع مقاله رو خالص سازی کنید و به دنبال کلید واژه ها، اطلاعات بیشتر کسب کنید.
گام پنجم – مطابق استانداردهای مقاله نویسی (مثلا ISI – شاید بعدا توضیح بدم) شروع کنید به نوشتن مطالب مقدماتی و مشترک در مقاله و در ادامه به بیان کامل ایده و طرح و راه حل بپردازید و در نهایت نتیجه گیری از مقاله را انجام دهید.
گام ششم – منابع مورد استفاده در مقاله را به دقت و با استاندارد لازم مشخص و در انتهای مقاله وارد نمایید.
یک مقاله خوب، معمولا بین 6 تا 8 صفحه، با فونت Times new roman و سایز 9 تا 12 هستش (شامل چکیده، متن، منابع)
————————————————————————————–
یک مثالی همینطوری به ذهنم رسید گفتم یه نگاه سریع بهش داشته باشیم: در زمینه فروش تجهیزات کامپیوتر بصورت آنلاین ایده ای داریم که میخواهیم پیرامون اون تحقیق و پژوهش کنیم و نتیجه رو بصورت یک پروژه عملی پیاده سازی کنیم. با توجه به اینکه ایده رو داریم، و میدونیم در زمینه الکترونیک و کامپیوتر هست، میتونیم از دو منبع ieeeexplore.ieee.org ، acm.org و یا sciencedirect.com برای پیدا کردن مقالات استفاده کنیم. همچنین میتونیم سری به مجلات PC World و PC Magazine هم بزنیم و یا مجلاتی در زمینه مدیریت و تجارت الکترونیک. کلید واژه های اصلی در این زمینه رو می تونیم، تجارت الکترونیک، تجهیزات کامپیوتر، وب سایت و پرتال در نظر بگیریم.
Keyword: E-Commerce, Computer devices, Website, Portal
موضوع مقاله: تجارت الکترونیک با تمرکز بر فروش تجهیزات کامپیوتری و ارائه خدمات پس از فروش بصورت آنلاین
چکیده: این قسمت رو میتونید آخر سر هم بنویسید و یه خلاصه ای از کل مقاله اینجا باشه در حد 10 خط.
متن اصلی:
بخش اول، طرح موضوع (Introduction) : شروع کنید به توضیح دادن راجع به تجارت الکترونیک، خرید و فروش آنلاین، لزوم استفاده و غیره… تو این بخش میتونید از اصل مطالب مقالات دیگه هم استفاده کنید و اونها رو خلاصه کنید و با ذکر منبع وارد کنید (البته این بخش خیلی سخت نیست) … معمولا طرح موضوع صفحه اول رو بصورت کامل پوشش میدهد.
بخش دوم، پیش زمینه ای از مشکلات، اینکه چه مشکلی هست و یا کلا چه کمبودی هست که شما می خواهید اون رو برطرف کنید (Background of the problem): تو این قسمت معمولا مشکلی که از جانب شما مشکل تلقی میشه و شما براش راه حلی دارید بیان میشه. حتی ممکن هست مشکلی وجود نداشته باشه و شما یک فضای خالی رو احساس می کنید، پس تو این بخش جای حرف زدن براش هست. فراموش نکنید فقط راجع به مشکل مطلب نوشته میشه و نه راجع به راه حل و ایده شما…
بخش سوم، بازبینی مقالات (Literature review): در این قسمت بخش هایی از مقالات قبلی که مطالع کردید و به این مطلب شما مربوط میشه رو با ذکر منبع وارد می کنید.
بخش چهارم، روش تحقیق (Methodology): روش گردآوری اطلاعات در مقاله شما چطور بوده. مثلا اطلاعات خام رو از پرسش نامه به دست آوردید یا رفتید با صاحب فن مصاحبه کردید و یا از طریق مشاهدات بوده و یا از منابع دیگه. بخش خیلی مهمی هستش که باید مطالب خام رو آنالیز هم بکنید… مثلا برای انجام تحقیقتون، بین 100 نفر پرسش نامه پخش کردید و الان از جواب پرسش نامه ها به این نتیجه رسیدید که 58 درصد از مدیران شبکه تجهیزات خودشون رو بصورت مستقیم از بازار خریداری می کنند و معتقدند خرید آنلاین پشتیبانی نداره.
بخش پنجم، ایده و نظریه و راه حل شما. این قسمت سخت ترین بخش هستش که شما باید اون رو در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین بازدهی به مخاطب تحویل بدید.
بخش ششم، نتیجه گیری (Conclusion): اینکه شما هدفتون از این مقاله چی بود و به چی رسیدید و مقالتون شامل چه مباحث و بخش هایی بود.
بخش هفتم، منابع (References): یکی از وقت گیرترین بخش های مقاله نویسی که البته با کمک نرم افزارهای ویژه مثل endnote بخشی از سختیش کاسته میشه.
در نهایت پس از ارسال مقاله به کنفرانس، مقاله شما 4 وضعیت خواهد داشت: عدم پذیرش در کنفرانس (Rejected) – پذیرش بدون ارئه (Accepted, not presented) – پذیرش و ارائه (Accepted and Presented) – برنده شدن (Awarded)
پ.ن: البته و صد البته تمامی این مطالب دانسته های مطالعاتی من هستش که خیلی محدود هست. حتمن اساتید فن ایرادات زیادی در این مطلب پیدا می کنند که خوشحال میشم برام پیام بزارن.
اگر تمایل داشتید میتونید با استفاده از کلید های پایین این مطلب رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
احسنت آفرین باریک الله 🙂 میبینم که بوی پست هایی با عنوان “مقاله می نویسم، پس هستم” میاد مهندس!!!!
یاد جالب نبود . یه ذره بیشتر بهش توجه کنین.
سلام
برای گذشته بود و یک تجربه کاملا شخصی و البته نسبتا موفق…
بدون هیچ راهنمایی…
امروز بهتر شده…
تجربه هاست که فردای ما رو خواهند ساخت…
موفق باشید
ممنون خیلی خوب بود لطفا اگه اطلاعات بیشتردیگری هم دارید در اختیار ما بگذارید
سلام
من خیلی اطلاعات زیادی ندارم، آنچه در توانم باشد از همین صفحه منتشر خواهم کرد.
در صورت تمایل می تونید عضو فید بشید و با بروزرسانی مطالبم من رو پیگیری کنید.
آیکون فید در بالای صفحه سمت چپ در دسترس است.
موفق باشید
آقایان عزیز اول از همه پول میخواد پووووووووووووول بعد علم ……… ندارید به فکرش نرید